Ekovisionskafé i Juoksengi

IMG_5883


Ekovisionskafé i Juoksengi på Polcirkelhuset den 1 december 2014. Deltog gjorde fr. v. Mattias Johansson, Roland Kemppainen, Christina Snell-Lumio, Tarja Leinonen, Patrik Wilhelmson, Anna Andersson, Victoria Henriksson, Roland Niska, Ingela Taavoniku. Sittande fr. v. Hans-Göran Outinen och Tomas Westerberg.
Foto: Urpo Taskinen

På kvällen måndagen den 1 december 2014 hölls höstens första ekovisionskafé på Polcirkelhuset i Juoksengi. Tolv personer samlades i Juoksengis mysiga byahus.

En sak som inledningsvis togs upp var att Sveriges första ekokommun, Övertorneå, har tagit beslut om att gå vidare till nästa steg i ekokommunprocessen, kallat Ekokommun 5.0. Victoria Henriksson arbetar med att utreda frågan på Övertorneå ekokommun. Ett utkast till en hållbar utvecklingsplan delades ut på mötet. Poängterades att det verkligen är ett utkast under bearbetning och ingen färdig plan.

Undertecknad, Urpo Taskinen, arbetar som Naturskyddsföreningen i Norrbottens koordinator och bor i Juoksengi. Jag presenterade följande saker på mötet:
1. Framtidsveckan 18-24 maj 2015 i alla kommuner i Norrbotten
Webbplats: http://www.framtidsveckan.nu
Facebook: https://www.facebook.com/framtidsveckan.norrbotten.2015
2. Projekt för att vända befolkningstrenden kallat Prova livet på landet.
Pdf för datorn
Pdf för att skriva ut som A5-broschyr
3. Ingen urangruva vid Torneälven
4. Erfarenheter av Norrbottens två första velomobiler
5. Arctic Circle Railway Station (ACRS) i Juoksengi
Det här är en idé till ett icke rälssatt 🙂 ekoturismprojekt vars mål är att behålla strömmen av turister i en värld där vi inte använder fossila bränslen. Idén är att nyttja den befintliga infrastruktur som finns, i det här fallet järnvägen som går på finska sidan. En järnväg som i förlängningen går till oss i Polcirkelland från Åbo och Helsingfors, som i förlängningen går via färja från Stockholm, men i den andra förlängningen går från 5-miljonerstaden St Petersburg, 12-miljonersstaden Moskva och varför inte Peking i den bortre förlängningen?
I finska Juoksenki stannar idag inte tågen, de två som varje vecka kommer söderifrån med Kolari som ändhållplats. Ingen har ställt frågan till finska VR (Valtion Rautatiet) ifall tågen skulle stanna om där fanns en enkel tågstation.

Dessutom nämnde jag om elenergi från solen med ett exempel från Västerbotten (mindes däremot lite fel på siffrorna) och ett annat exempel från Pajala.

Ytterligare en sak som kom fram är tankarna på delandets ekonomi som nu mer och mer kommer tack vare den nya tekniken, med internet och sociala medier; det rör sig t.ex. om företeelser som Couchsurfing, samåkning etc.
Det kallas också för kollaborativ ekonomi. Ett ytterligare begrepp knyter till det här med kollaborativ konsumtion. Naturskyddsföreningen höll ett seminarium i Stockholm den 16 oktober 2014 om kollaborativ konsumtion.
Ytterligare seminarier på temat hölls 18 november 2014, här del 1 och del 2 av detta seminarium som handlade om kollaborativ ekonomi och mobilitet, ex samåkning på landsbygden!
Trots det tillkrånglade namnet är det här något som vi alla i Tornedalen känner igen; det handlar om det som man alltid gjort på landsbygden, delat resurser.
Ett exempel kom fram med det överskott av bär och frukt som vi ofta har svårt att bli av med. Mattias Johansson berättade om olika sajter där man kan bjuda ut om man har ett överskott, t.ex. Palla frukt och Fruktförmedlingen.

Delar av diskussionerna från Ekovisionskafét kan du höra via länkarna här
Ekovisionskafe ljudspår 1
Ekovisionskafe ljudspår 1
Ekovisionskafe ljudspår 1
Ekovisionskafe ljudspår 1

Inspelningar från ovan nämnda seminarier kring delandets ekonomi här nedan

 

Tyckte du om det här? Dela:
Det här inlägget postades i Cykel, Ekokommun, Framtidsveckan, Hållbar utveckling, Ingen urangruva, Omställning, Prova livet på landet, Velomobil. Bokmärk permalänken.

Kommentera